Tuesday, May 6, 2014

apa pendapat korang? disebalik secebis kain..~



assalamualaikum:)
 alhamdulillah da masuk bulan 5 da. da nk hampir setengah taun da.
alhamdulillah krn diberi nafas lagi utk hidup,
melihat alam ini:)
 actually, i don't know wut to write but if coz la,, rndu kayy nk menulis bagai ni.
aku just nk share my feeling and nak bertukar pendapat dgn korang 'bout "niqab" or purdah.

apa yg aku taw, niqab ni dipakai oleh isteri-isteri nabi dan perempuan arab pd zaman dulu2 dan masih diterusan sehingga sekarang. dulu2 niqab ni sprt diharamkan dan sesiapa yg pkai, dikatakn sbg terrorist. manusia time tu sempit ilmu ttg purdah ni. that's why ckp cmtu. but nowadays, kt msia sdri pun da rmai sgt yg pkai. da jd kbiasaan. cantik je tgk:)
tp tak kurg jugak ada segelintir msyarakat kita yg pandang serong pd muslimah yg berniqab ni. bg yg kurg ilmu dorg akn ckp niqabis ni tabligh yg akn menyesatkan kita2 ni. hmmmmm..mcm2. walau sekecil mana pun ilmu kita, jgn nk mneghukum org sesuka hati. kita ni siapa nk judge org tu mcm ni, org tu mcm tu. kita tak ada kuasa nk baca niat dorg. kembali lah pd hukum asal. berniqab tak salah. sbb niqab akn cover muka kita, mnjauhkan diri dr fitnah. sbb tu lah ppuan yg berwajah cantikkk sesangat shingga org tgk dye pun org da bley tgoda, kne pkai niqab. :). indahnya Islam.
tp itu lah, kdg2 terasa jugak nk pkai, nk pkai pun kne depend pada NIAT. kalau niat nk pkai niqab utk nampak cantik, silakan pkai. tak salah., tp awak akn dapat pujian je lah, tak dpt pahala niat ikhlas krn Allah. apa yg awak dapat ialah apa yang awak niatkan.

dulu penah la ty parent, bley tak nk pkai niqab. tp parent sekeras2 nya menentang. dorg ckp, nt kawin baru bley pkai. itupun kalau suami bagi kebenaran utk pkai. huhu. sadisss:(. insyaallah suami akn bagi pakai tp masalahnya lambat lagi la bley pkai. bkn skrg. nak bt mcm mana ye? klu ditanya pd yg pakar, dorg ckp, utamakn kehendak mak ayah sbb sbg anak, kita wajib mentaati mereka. ibuayah itu syurga kita. alasan makyah aku tak bagi sbb dorg malu kalau tiba2 org ty,"knp anak awak pkai purdah?, alim nya dia" "ank awak ni tabligh ke?" ank awak tu bukan main tutup sume, tp awak sbg mak ayah, sy tgk pkai biasa-biasa je". hmmm, aq da cuba explain tp dorg ttp tak bagi selagi aku dibawah taggungjwab dorg. sedihhhh okay:. sedih bila dilarang buat benda baik. aq xnak la bg cramah pnjang2. nt dikata kurg adap pulak. so, sbg anak, aku dgr je lah apa mak ayh ku "nasihat". hope, one day, bila aku da kawin,bila aku da pkai purdah, aku hrp makayah aku takkan pndang serong da pd sehelai kain nipis tu:'). insyaallah, amin

so, pendapat korang pulak cm mana? do share it. sama2 kita belajar dan meneguk ilmu. anggap ini medan usrah maya kita :)

wassalam.

2 comments:

  1. Suke tgk org berniqad.. Insya Allah nanti nak berhijrah juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah akk:) sama2 kita doa.
      Pelangi itu pasti hadir.

      Delete

tinggalkan Nota Cinta anda,,terima kasih daun keladi...